Hoe het werkt
De dokter is verplicht om elektronisch voor te schrijven als dit mogelijk is. Dat wil zeggen dat elk voorschrift op de computer moet gemaakt worden. Alle voorschriften die dokters voor hun patiënten maken, komen zo in één grote beveiligde database (‘brievenbus’) terecht.
Wanneer je als patiënt via je identiteitskaart (eID of ISI+ voor kinderen) je rijksregisternummer en nummer van de identiteitskaart in de apotheek laat inlezen, dan kan de apotheker gedurende 15 maanden jouw voorschriften uit die database halen en gebruiken.
Als patiënt heb je drie mogelijkheden om hier mee om te gaan. Je kiest dit zelf:
- Een papieren voorschrift: je vraagt je arts om je voorschrift af te drukken.
- Een digitaal voorschrift: hiervoor dien je te werken met een digitaal platform. Hierdoor kan je het voorschrift op je gsm tonen of desnoods zelf afdrukken.
- Via je rijksregisternummer en nummer van je identiteitskaart op je e-ID-kaart: zelf heb je dan geen overzicht van de voorgeschreven geneesmiddelen.
De misverstanden
“De dokter heeft voorschriften op mijn identiteitskaart gezet”
Er staan dus géén voorschriften op je eID. Al je voorschriften staan in één databank. Het inlezen van het rijksregisternummer op je eID door een apotheker is de sleutel tot die databank. Het geeft de apotheker het recht om gedurende de volgende 15 maanden jouw voorschriften uit die databank te halen.
Bij je vaste apotheker - waar je eID regelmatig ingelezen wordt - is het dus niet nodig om telkens je pasje mee te brengen of af te geven. We verwittigen je op tijd als je pasje weer moet ingelezen worden.
Ga je naar een apotheek waar je normaal niet komt (bv. tijdens de wachtdienst), dan moet je wel altijd je eID meenemen.
“De dokter heeft mijn voorschriften naar jullie doorgestuurd”
Als de dokter zegt dat de voorschriften doorgestuurd zijn, dan bedoelen ze eigenlijk dat je voorschriften naar die centrale databank doorgestuurd zijn. Er worden NOOIT voorschriften doorgestuurd naar een specifieke apotheek. Elke Belg heeft een vrije keuze van apotheek, dus je kan je voorschriften in elke apotheek afhalen.
Wij zien jouw voorschriften dus pas op het moment dat jij ons zegt dat er een voorschrift is. Er gaat bij ons in de apotheek geen belletje af wanneer een voorschrift voor jou wordt aangemaakt. Wij weten ook niet welk geneesmiddel je op dit moment écht nodig hebt. We zien enkel een lijst van voorgeschreven geneesmiddelen.
“De dokter zegt dat papier niet meer nodig is”
Dit is absoluut fout. Het is waar dat je tegenwoordig jouw voorschriften digitaal kan beheren. Maar enkel als dit in de praktijk ook effectief gebeurt,is papier niet meer nodig. We raden dan ook aan om je voorschriften digitaal te beheren en leggen je in de apotheek graag uit hoe je dit kan doen.
De dokter is echter verplicht om (het bewijs van) voorschriften op PAPIER af te drukken, BEHALVE als de patiënt ZELF aangeeft dat hij/zij dit digitaal kan opvolgen en dus geen papier nodig heeft.
Je moet als patiënt één van beide kiezen. Kies je digitaal, dan moet je het ook echt kunnen (en doen). Kies je papier, dan moet de dokter voor jou een overzicht van je voorschriften afdrukken op papier.
Waarom is dit belangrijk?
Wel, als patiënt is het nodig om een overzicht te hebben van je voorschriften: “Heb ik een voorschrift?”, “Hoeveel voorschriften heb ik?”, “Hoelang zijn ze geldig?”. Maar ook als apotheker hebben we een back-up nodig. Als het digitale systeem niet werkt en je hebt geen papier, noch een digitaal bewijs, dan kunnen wij jou moeilijk verder helpen. Als je dat wel hebt, dan kunnen we jou zonder problemen van dienst zijn.
“Ik heb alles nodig wat voorgeschreven is”
Bij mensen die veel geneesmiddelen nemen, gebeurt het regelmatig dat ze ons vragen om alle voorgeschreven geneesmiddelen mee te geven en dit omdat ze geen overzicht meer hebben of omdat de voorschriften anders zouden vervallen. Dit is niet de bedoeling.
Eerst en vooral kunnen verschillende artsen voorschriften voor jou maken. Er kunnen voorschriften tussen staan van geneesmiddelen die je niet nodig had of niet meer gebruikt.
De meeste artsen zullen voor chronische medicatie (geneesmiddelen die je langdurig moet gebruiken) voldoende voorschriften aanmaken tot aan de volgende consultatie. Ze schrijven dan bv. voor een periode van zes maanden voor. Artsen mogen maximum voor een periode van één jaar voorschrijven. Als we dan alles in één keer zouden meegeven en de therapie wijzigt in de maanden daarop, dan kunnen deze geneesmiddelen niet meer gebruikt worden. Geneesmiddelen kunnen ook niet teruggenomen worden. Niet alleen is dit een verloren kost voor jou, maar vooral ook voor de maatschappij.
“Er ligt hier iets klaar voor mij”
Soms denken mensen dat de dokter alle geneesmiddelen voor hen heeft ‘besteld’ en dat wij alles mooi klaargezet hebben. Dit kan natuurlijk niet.
Zoals hierboven beschreven stuurt de dokter geen voorschriften of bestelling door naar een specifieke apotheek. Dat mag trouwens ook niet. Wij krijgen ook geen melding van elk voorschrift dat voor jou werd aangemaakt. Wij zien jouw voorschriften pas op het moment dat jij ons daarop attent maakt.
Wat je wél kan doen - als je digitaal werkt - is ons zélf de voorschriften doorsturen (bv. via Helena, of via onze eigen website!). Werk je op papier, dan mag je ons gerust op voorhand eens opbellen. Wij kunnen op dat moment naar jouw digitale voorschriften kijken en in samenspraak alles voor jou klaarzetten.
“Ik kan niet meer om mijn medicatie komen zonder identiteitskaart”
Als je eID hier al ingelezen is, dan kunnen wij 15 maanden lang aan jouw voorschriften. Het is dus niet nodig om elke keer je eID mee te nemen. Je kan dus ook perfect iemand anders om jouw medicatie sturen naar je vaste apotheker.
Kom je zelden naar de apotheek of ga je voor de eerste keer naar een apotheek? Dan doe je best altijd je eID mee, of het papieren bewijs.
Heb je geen eID, dan kunnen wij je ook altijd helpen aan de hand van het rijksregisternummer én het kaartnummer. Heb je bv. iets nodig voor de kleinkinderen en je hebt geen pasje, dan zou je in nood nog altijd deze nummers kunnen vragen aan de ouders. Maar nog gemakkelijker is dat de arts een papier afdrukt. Dan hebben we niets extra nodig om je verder te kunnen helpen.
“Mijn voorschriften vervallen niet”
Toch wel. Een voorschrift is standaard drie maanden geldig. De arts kan echter beslissen om het voorschrift korter (minimum 1 dag) of langer (maximum 1 jaar) geldig te maken.
De dag na de vervaldatum bestaat het voorschrift niet meer. Het wordt automatisch gewist in de centrale databank. Dan ben je verplicht om opnieuw naar de dokter te gaan. Regelmatige controle door de arts, zelfs als je je goed voelt, is trouwens zeer belangrijk.
“Alles gaat toch automatisch?”
Neen. Eigenlijk is er niets veranderd in vergelijking met vroeger. Je dokter schrijft een geneesmiddel voor en jij haalt het met dat voorschrift bij de apotheker. Alleen is dat voorschrift nu digitaal.
Het is dus nog altijd nodig dat je ofwel een papier aan de apotheker geeft, ofwel aangeeft dat je digitale voorschriften hebt.
“Ik moet mijn voorschriften ophalen in jullie apotheek”
Alhoewel een vaste apotheek aan te raden is, heeft iedereen in België de vrije keuze van apotheek. Zoals gezegd komt het digitale voorschrift in een grote centrale databank, waaruit elke apotheker mits jouw toestemming de nodige voorschriften kan halen.
Als je er dus voor kiest om je voorschriften digitaal te beheren, dan krijg je er een aantal extra functies bij. Zo kan je je voorschriften reserveren bij je apotheek, of kan je ook voorschriften verbergen voor één of meerdere apotheken.
Belangrijk is dat het papier blijft bestaan voor wie dat wil.
Meer info kan je ook vinden op het Vlaams Patiënten Platform.
(Bron afbeelding: Vlaams Patiënten Platform - zie link onder 'meer info')